Blog Wat als marketing meer dan 1 doelstelling heeft?
Blog
Wat als marketing meer dan 1 doelstelling heeft?
Marketing heeft in veel bedrijven slechts één algemeen doel: “meer omzet genereren”. Op zich niks mis mee, alleen ben ik van mening dat je het meeste resultaat uit je marketinginspanningen haalt als je deze algemene doelstelling vertaalt naar specifieke subdoelstellingen die je zo helder mogelijk definieert.
Bij aanvang van een samenwerking ga ik daarom steeds op zoek naar manieren waarop marketing echt waarde toevoegt voor een bedrijf.
Om dit vast te stellen gebruik ik volgende vragen als leiddraad. Door ze voor je eigen organisatie te beantwoorden ontdek je mogelijk ook een aantal opportuniteiten om op in te spelen.
- Hoe kan marketing bijdragen aan het maken van nieuwe klanten?
- Hoe kan marketing bijdragen aan het cross- of upsellen van je bestaande klanten?
- Hoe kan marketing bijdragen aan het werven van nieuwe medewerkers?
- Hoe kan marketing helpen om je medewerkers meer betrokken te maken bij je organisatie?
- Wat zou het voor je bedrijf betekenen mocht elke medewerker je marketingdoelen impliciet of expliciet mee zou uitdragen?
- Welke marketinginspanningen doe je al die werken?
- Welke marketinginspanningen moet je per direct schrappen?
- Welke cijfers zullen bepalen of je marketinginspanningen na 1 jaar rendabel waren of niet?
- Welke Quick wins zou je als snel en eenvoudig kunnen tackelen?
- Welke kanalen zou je nog meer kunnen benutten?
- Hoeveel extra leads moeten er uit je marketingacties komen?
- Hoeveel omzet moeten je marketingacties genereren?
- Hoe kan ik mijn marketingdoelstellingen meer afstemmen op mijn bedrijfsdoelstellingen?
- Hoe zou je je marketing beter kunnen afstemmen op de verschillende behoeftes van je doelgroepen?
- Hoe zouden marketing en sales (nog) meer kunnen samenwerken?
TIP:
- Kijk steeds met een kinderlijke verwondering naar deze dingen
- Bestudeer je antwoorden en vraag eens door
- Betrek eventueel ook anderen in het proces