03 361 04 71 – hallo@deondernemersfabriek.be

In de media

BIJ DE ZAAK. De Ondernemersfabriek: “Belangrijkste is dat kmo goed verhaal heeft”

BIJ DE ZAAK. De Ondernemers fabriek: “Belangrijkste is dat kmo goed verhaal heeft”

Het Heistse marketingbureau De Ondernemersfabriek werd recent nog in de bloemetjes gezet door Voka – KvK Mechelen-Kempen voor de tiende verjaardag. Die verjaardag werd gevierd met de aanwerving van een bijkomend personeelslid en met veel plannen voor de toekomst.

Donderdag 23 december 2021 om 05:00
Ward Bosmans – fotografie Dirk Vertommen

Heist-op-den-Berg – Het Heistse marketingbureau De Ondernemersfabriek werd recent nog in de bloemetjes gezet door Voka – KvK Mechelen-Kempen voor de tiende verjaardag. Die verjaardag werd gevierd met de aanwerving van een bijkomend personeelslid en met veel plannen voor de toekomst.

Jef Van den Branden (39), zaakvoerder van De Ondernemersfabriek, herinnert zich nog zijn proclamatie toen hij in 2003 afstudeerde als marketeer. “Er stond een prof vooraan in de aula die ons zei dat het wel eens zou kunnen dat e-marketing iets zou worden.” Hij begon zijn professionele carrière bij badkamerspecialist Steylaerts in Berlaar.

In 2011 ging hij voor het Carl Van de Velde-trainingsinstituut opleidingen geven. “Ik moest zelfstandige worden en dan heb ik de Ondernemersfabriek opgericht. Met drie partners heb ik in Brussel het fullservice marketingbureau ‘Plant a flag’ opgericht. In 2019 waren we met twaalf mensen en hadden we zelfs een aantal internationale klanten en een kantoor in Canada.”

Lokaal
Na een tijdje begon de dagelijkse rit tussen Berlaar, vanwaar Jef afkomstig is, en het kantoor in Brussel door te wegen. Bovendien wilde hij zelf een aantal andere accenten leggen. “In mijn vorige jobs had ik hier in de regio al een sterk netwerk opgebouwd, maar die kmo’s zagen het niet zitten om met een bureau uit Brussel te werken. Ze wilden liever een lokaal agentschap. In april 2019 ben ik volledig zelfstandig begonnen en ben ik mij gaan focussen op strategische marketing. Alle andere zaken – zoals het ontwikkelen van een website of vormgevingswerk – besteedde ik uit aan freelancers. De Ondernemersfabriek was vanaf dan niet alleen maar een managementvennootschap, maar een echt bedrijf.”

Groei
Toen in maart 2020 de eerste lockdown een feit was, moesten heel wat bedrijven besparen. De marketingbudgetten waren een van de eerste dingen die geschrapt werden. “Gelukkig was dat maar een momentopname. We zagen al snel dat onze klanten nieuwe opportuniteiten gingen zoeken. Ik kreeg wel steeds vaker de vraag om de uitvoering van projecten niet meer uit te besteden. We hebben naar onze klanten geluisterd en sinds het najaar van 2020 loopt alles rechtstreeks via ons. In februari 2021 heb ik met Jan Maes mijn eerste medewerker aangeworven en sinds november is Dora Drijbooms er bij.”

Klanten
De klanten van De Ondernemersfabriek zijn vooral kmo’s uit de regio, waaronder onder andere boekhoudkantoor Diels & Van Bosstraeten uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver (Sint-Katelijne-Waver), Bakkerij Carl en Tuinen Joos uit Bonheiden en Domein De Vesten in de Kempen.

Door de digitalisering is marketing de afgelopen decennia helemaal veranderd. “Ik merk bij mijn klanten dat zij zich heel bewust zijn van die digitalisering. Ze willen daar graag op inzetten. Met hun vragen daarrond komen klanten bij ons terecht, maar net zo goed helpen we hen om een merk of een concept in de markt te zetten. De nieuwste trend in de marketing is datagestuurde communicatie. Het probleem is wel dat de bedrijven waar wij voor werken niet zo’n grote databestanden hebben, alleszins te klein om er conclusies uit te trekken of prognoses te maken.”

Campagne
Jef is zich ervan bewust dat marketingadviezen niet heiligmakend zijn. “Wij zijn geen wondermiddel. Stel bijvoorbeeld dat wij een campagne doen voor een bedrijf dat keukens verkoopt. De mensen komen dankzij die campagne naar de toonzaal. Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat ze er moeilijk kunnen parkeren, dat er geen verkoper beschikbaar is om hen te helpen, dat de muziek te luid staat, dat het advies van de verkoper nergens op sloeg of dat de klanten drie weken moeten wachten op een offerte. Zijn wij dan slechte marketeers? Het belangrijkste is dus dat een kmo een goed verhaal heeft.”

Duurzaamheid
Een andere trend die Jef ziet, is duurzaamheid. Bedrijven slaan je met labels om de oren om toch maar te bewijzen hoe duurzaam ze zijn. “Ook op dat vlak moet je geloofwaardig zijn. Ik ken een bedrijf dat draagtassen maakt in een eigen fabriek in China. Daar zijn ze inderdaad CO2-neutraal, maar daarna moeten die tassen nog wel in Europa geraken. Ben je dan nog CO2-neutraal? Zijn wij tegen kinderarbeid? Ja, natuurlijk. Maar denk je daarover na als je in een paskamer van een winkel staat?”
Als je een authentiek verhaal hebt als onderneming is dat volgens Jef wel een sterk punt. “Daarom zeg ik altijd dat we met De Ondernemersfabriek geen marketing verkopen, maar betrokkenheid en engagement. Wij helpen onze klanten om het hele jaar door op diezelfde nagels te blijven kloppen. Het heeft weinig zin om er nog tien nagels bij te zetten. Het is wel belangrijk om dat authentieke verhaal aan zo veel mogelijk mensen te vertellen.”

Toekomst
De Ondernemersfabriek werkt vanuit de co-workspace bij De Backer Haarden in Heist-op-den-Berg. “Een inspirerende omgeving waar het aangenaam werken is. Bovendien doet De Backer het zelf ook goed, dus dat werkt extra stimulerend. We plannen om in 2022 door te groeien, maar we pakken die groei liefst kwalitatief aan. Het moet niet té snel te gaan. We hebben momenteel een mooi portfolio aan projecten en krijgen geregeld aanvragen voor nieuwe projecten via onze bestaande klanten. Daar zijn we trots op”, zegt Jef Van den Branden.

Volledig artikel in Gazet Van Antwerpen: https://www.gva.be/cnt/dmf20211222_95165994

Don't be a stranger.

Contacteer ons