03 361 04 71 – hallo@deondernemersfabriek.be

Blog

5 tips voor een succesvolle marketing brainstorm

Doe je al aan marketing maar heb je het gevoel dat je marketingplan wel een opfrissing of meer structuur kan gebruiken? Dan is een marketing brainstorm een handige tool om eens met een nieuwe blik naar je activiteiten te kijken.

Een brainstorm is een cruciaal onderdeel van je volledige marketing strategie. Deze zal immers een invloed hebben op de rest van je marketing koers. Plan de brainstorm dus zeker goed in en neem je tijd ervoor. Wij geven je alvast 5 praktische tips waarmee je zo aan de slag gaat!

Waarom een marketing brainstorm houden?
Tijdens een marketing brainstorm kijk je met een frisse, creatieve blik naar je huidige marketing plan. Wanneer juist aangepakt, is het een enorm waardevolle manier om aan de toekomst van je bedrijf te bouwen. Met deze 5 tips pak jij je volgende marketing brainstorm efficiënt aan en eindig je met concrete en bruikbare ideeën.

Analyseer je huidige situatie
Kijk naar je huidige uitdagingen. Welke acties waren een echt succes? Hoe kunnen sales en marketing elkaar nog meer versterken? Wat loopt er goed, wat loopt er minder goed? Schrijf alles op in een brain dump, hoe groot of hoe klein het ook lijkt. Elke uitdaging kan je achteraf omvormen tot een kans.

Baken een duidelijk probleem af waarvoor je een oplossing wilt bedenken.
Eindig je na je analyse met meerdere uitdagingen die het aanpakken waard zijn? Maak dan een duidelijk onderscheid tussen verschillende onderwerpen. Focus tijdens de brainstormsessie op één probleem. Achteraf kan je verbanden tussen verschillende topics leggen.

Samen bereik je meer
Niemand is hetzelfde en gelukkig maar. Maak tijdens je brainstorm gebruik van je collega’s en hun unieke kennis en vaardigheden. Wie weet kan jij wel verderwerken op een conceptueel idee van een collega? Of vormt de combinatie van twee verschillende ingevingen de succesformule?

Elk idee is een goed idee
Sta open voor elk idee in deze fase. Hierdoor zal iedereen zich comfortabel voelen om ongeremd ideeën te delen. Vermijd ook brainkillers zoals “ja maar”, “dat bestaat al” of “ik vind het niet wauw”. Niets zo demotiverend voor je creatieve brein als je idee afgekraakt wordt nog voor je er verder over kan nadenken.

Laat je ideeën sudderen
Rome was niet op één dag gebouwd en zo gaat het ook met jouw marketing brainstorm. Voorzie voldoende tijd voor je brainstorm en geef je hersenen even de tijd om alle ideeën te verwerken. Met een frisse blik kan je anders naar je ideeën kijken en kan je gaan schrappen, evalueren, bijwerken en verder uitwerken. Op deze manier kom je ongetwijfeld tot nieuwe, waardevolle inzichten.

En wat nu?
Beslis en ga aan de slag. Implementeer je ideeën in je marketingplan. Hoe je dat doet lees je hier.

Don't be a stranger.

Contacteer ons